Rijmaran motorhome en caravan

Service en onderhoud

Kwaliteit in service en onderhoud

Bij Rijmaran vinden we service, onderhoud en goede  montage van accessoires heel belangrijk.
Een goed opgeleid team staat steeds paraat in woord en daad.
Hier kan je zowel terecht voor onderhoud van alles wat te maken heeft met de leefcel van je motorhome of caravan of een smering en regeling van de remmen en chassis van de caravan.
Uiteraard zijn alle toebehoren bij ons verkrijgbaar, al of niet gemonteerd.
Dit kan gaan van movers, fietsrekken, TV’s, schotelantennes, ramen, dakluiken, luifels en nog veel meer.
Alle merken zijn welkom !

Bel ons gewoon op voor een afspraak op het nr. 050/311792 of neem contact op via de website

Enkele tips voor het rijden met een caravan

Reizen met een caravan biedt veel voordelen, zo heb je vrijheid en altijd je verblijf bij je. Hier lees je enkele tips om veilig te rijden met de caravan.

Gewicht

Houd er rekening mee dat je auto vaak meer dan het dubbele van de oorspronkelijke ballast moet trekken. Let erop dat je vaker moet schakelen, en langer in lagere versnellingen zult rijden.

Bochten

Neem je bochten een stuk ruimer dan je normaal zou doen! Als aanhanger volgt je caravan niet precies de route die jij met de auto stuurt

Tip: wacht met het draaien van je stuur ongeveer tot de voorkant van de caravan op de hoogte van de bocht is. Dit heeft te maken met de “schaarhoek”, de maximale bocht/hoek die je auto-caravancombinatie kan maken. 

Achteruit rijden

Voor het achteruit rijden met de caravan is de gouden regel dat je zo weinig mogelijk stuurt. In de hulpspiegels kun je kijken waar de caravan heengaat. Focus je op een centraal punt een stuk achter de caravan, zodat je ziet waar je heen blijft gaan. Stuur dus bij met kleine stuurbewegingen.

Denk aan het S-principe: net zoals dat je bij een auto achteruit rijdt, stuur je naar rechts om naar links te gaan en andersom.

Bergop rijden

Let erop dat je in de juiste versnelling en met het goede toerental de berg oprijdt: stel de juiste versnelling al in voordat je begint met klimmen. 

Bij het parkeren op steile hellingen kun je de caravan in een klein bochtje achter te auto zetten. Zorg bij het wegrijden op een helling dat de motor veel toeren maakt, zodat je in een keer kunt wegrijden.

Dalen

Een caravan achter je geeft je het gevoel dat je continue wordt geduwd, Zorg er dus voor dat je langzaam rijdt.

Slingeren

Bij een kritische snelheidOnder die snelheid corrigeert de caravan zichzelf bij slingeren. Dat wil zeggen dat bestuurders die gewoon op de snelweg rijden onder de snelheid, weinig last zullen hebben van slingerende caravans.

Rijd je boven een kritische snelheid, dan gaat de caravan slingerende bewegingen maken. Het beladen van de caravan speelt een grote rol in de stabilisatie van je caravan. Zo kun je zware spullen het best zo dicht mogelijk bij de as plaatsen (onderin de caravan). Volg de toegestane kogeldruk, en zorg dat de caravan waterpas staat.

Inhalen

Met een caravan is je voertuig een stuk zwaarder en dus ook een stuk langzamer. Je moet in principe alleen inhalen als je zeker weet dat het geen gevaren met zich meebrengt.

Ingehaald worden brengt luchtverplaatsing mee waardoor je caravan gemakkelijker kan slingeren. Een tip is om zo veel mogelijk op de rechterhelft van de rijstrook te gaan rijden.

Bron: wuco.nl

Monnikenwerve 135 / 01 - B-8000 Brugge - Tel. +32 (0)50 31 17 92 - Fax. +32 (0)50 31 45 24 - Website by Starring Jane | Privacy policy